1464668554294383 6475855675795624

Jak si udržet zaměstnance?

02.01.2024

Dnešní zaměstnavatelé se potýkají se dvěma protipóly, jeden jsou loajální a věrní zaměstnanci a druhý "putovníci", co využívají možností nenasyceného trhu a putují po firmách a postech. Možná sbírají zkušenosti, možná jen možnost vyšších výdělků. V každém případě není si co závidět ani v jednom extrému.

Věrný a loajální zaměstnanec je sice výhra, pokud přináší zisky, výdělky a nové obzory firmě, kde pracuje. Věrný zaměstnanec také může být jen zahřívač židle, co je ve firmě už roky a nikdo ho nemá sílu vyhodit, protože má buď osobní číslo 1 nebo maximálně 9. Může to být i člověk, co nemá rád změny a stálé a trvalé zaměstnání je jeho meta. Také to může být člověk, který má zaměstnání jen jako zdroj příjmu, oddělá si svých 8,5 hodiny a víc ho nic nezajímá. Věrní a loajální zaměstnanci nemusí být vždy výhrou.

Ani putovníci nejsou spásou. Sice na začátku přinesou nové a někdy neotřelé pohledy na věc, dost často nové nápady a drive. Jenže časem se ukáže, že nic z toho není moc použitelné ve vaší firmě a nebo že to tak rozvrátilo stávající systémy, že nestojí kámen na kameni a je potřeba vše budovat znova.

A pak je tu ten zlatý střed. Zaměstnanci, co odcházejí jen, když začínají mít pocit nenaplnění nebo vyhoření, zamrznutí v kariéře bez možnosti posunu. Zaměstnanci, co pro firmu dýchají a nic jim není zatěžko. Zaměstnanci, co přišli nepolíbení, ale natolik je práce uchvátila, že se učí, pracují a rostou každým dnem. Nebo takoví, co si zvolili právě vaši firmu pro svůj další postup a růst. Tak tihle se vyvažují zlatem. Jenže…

Jenže peníze, zlato, potlesk a poděkování časem přestane stačit. Pokud neplánujete udělat z nich spolumajitele nebo akcionáře, pak se jednou začnou poohlížet po něčem jiném. Po jiné firmě, kde budou moci zase kus povyrůst. Po konkurenci, kde budou moci zúročit své schopnosti. A nebo, což je horší varianta, stanou se vaší konkurencí.

Ale jak to řešit? Co dělat? Tohohle člověka přeci potřebujete. Nechcete ho nechat odejít. On je právě tím, kdo vydělává peníze. On je právě tím, kdo táhle byznys, kdo nosí obchody a stará se o klienty. On je tím, na koho můžete převalit většinu starostí s tím, že je můžete vypustit z hlavy. Budou vyřešeny. Bez něj už být nechcete.

Jak z toho ven? Jak zabránit tomuhle výkonnému tahounovi, aby jednou, třeba za deset let, nebo za míň nezvedl krovky a neulítl o dům dál? Jak zabránit právě lidem, kteří představují ten střed, výkon, výdělky a zisky, aby neodešli? Vždyť už mají všechny benefity, co mohli mít, tak co jim dát dál?

Poradím vám.

Dejte jim DŮLEŽITOST. Dejte jim ZÁJEM. Dejte jim PÉČI. Dejte jim všechno to, co dáváte v osobních vztazích. Všechno to, co funguje v partnerství i v rodičovství. Dejte jim MOŽNOST ROZVOJE. Stejně jako svému dítěti zaplatíte trenéra hokeje, nebo kroužek malování, pokud má talent, stejně tak dejte tuhle možnost a zájem svému zaměstnanci. Stejně jako manželovi koupíte k Vánocům kurz řezbářství, protože víte, jak moc ho to zajímá, tak stejně tak obdarujte své zaměstnance.

Obdarujte je zájmem, péčí a možností rozvoje. Obdarujte je možností se posouvat, vzdělávat. Obdarujte je zařazením do talentového programu. Že takový nemáte? Tak ho vytvořte, vybudujte. Dejte svým zaměstnancům možnost být lepšími odborníky, lepšími manažery, dejte jim možnost rozvíjet talent. Ale pozor! Dejte jim jen možnost! Nedávejte jim kurz, o kterém si myslíte, že ho potřebují. Je to stejné jako když dítě, co nemá sluch pošlete do hudebky, protože z něj chcete mít klavírního virtuóza v lepším případě, v tom horším, protože vy jste chtěl být virtuózem. Dítě pocítí tu vaši snahu a bude se chtít zavděčit, ale bude se trápit. Stejně by se trápil zaměstnanec a nakonec by utekl, od kurzu i od vás. A to vy přeci nepotřebujete! Vy si ho chcete udržet a to "na věky".

Takže znova. Dejte mu MOŽNOST. MOŽNOST se rozvíjet, možnost studovat. Možnost být lepší verzí sama sebe. Dejte mu DŮLEŽITOST pocitu, že mu věříte, že vám na něm záleží. ZÁJEM, to je to kouzlo, co ho udrží u vás!